ما الجديد

Fire_Line

HawasTECH - Muhammad Hawas
الإدارة
جيجا بيت g31 قاطعة داتا

رد: جيجا بيت g31 قاطعة داتا

ملحوظة بسيطة احيانا ايسى القسمة يفصل البردة دائرة بروسيسور(داتا) و لمبة الرست طبيعية ولا يوجد سخونة علية وايضا يوجد فولت على الكويلات واشهر برد بهذا العطل الجيابايت 945

ostora

مهندس جديد
جيجا بيت g31 قاطعة داتا

ملحوظة بسيطة احيانا ايسى القسمة يفصل البردة دائرة بروسيسور(داتا) و لمبة الرست طبيعية ولا يوجد سخونة علية وايضا يوجد فولت على الكويلات واشهر برد بهذا العطل الجيابايت 945

مهندس fire هذ الكلام غير صحيح بالمره
ايسيه القسمه ليس له اي علاقه بدائره البروسيسور لا من ناحيه الفولت ولا من ناحيه الاشاره
اكيد حضرتك تقصد الكنترول وهو 6545 وازاي بتم العمليه دي انا شرحتها في ايسيهات القسمه في الشروحات ... وعلي كلا الكنترول بيدي فولت لل fsb او ال front side bus
بمعني
ان هذا الكنترول بيغذي موسفت تغذيه الشيب الرئيسي واكيد حضرتك عارف العلاقه بين هذا الموسفت ودائره الروسيسور في حاله تلفه
ايسي القسمه ما هو الا مغذي لدائره الرام فقط اما الكنترول ده ممكن نسميه عمده الدائره لانو ماسك الرام وال fsb وبمجرد تلفه تتوقف دائره الرام والبروسيسور وتدي علي التيستر لمبه الريست منوره دائما
ارجو ان اكون صححت المعلومه او يمكنك زياره موضوع ايسيهات القسمه في قسم الشروحات
تقبل تحياتي

Fire_Line

الإدارة
جيجا بيت g31 قاطعة داتا

اللى تشوفة حضرتك انا لم اطلق التسمية تحديدا بل اطلقتها مجازا فقط لاغير ( بسبب تداول اللفظ)
انا فقط اردت انا اوضح ان تجربة فنية ولست بصدد شرح علمى لان العضو يطلب حل المشكله فقط اما ان احتاج الى شرح فسيتوجه الى قسم شروحات الماذر بورد ( ده مقصدى فقط لاغير وكنت قد قرأت موضعك فى قسم الشروحات )

التعديل الأخير:

ostora

مهندس جديد
جيجا بيت g31 قاطعة داتا

اللى تشوفة حضرتك انا لم اطلق التسمية تحديدا بل اطلقتها مجازا فقط لاغير ( بسبب تداول اللفظ)
انا فقط اردت انا اوضح ان تجربة فنية ولست بصدد شرح علمى لان العضو يطلب حل المشكله فقط اما ان احتاج الى شرح فسيتوجه الى قسم شروحات الماذر بورد ( ده مقصدى فقط لاغير وكنت قد قرأت موضعك فى قسم الشروحات )

يا بشمهندس انا لم اقصد مطلقا الا التوضيح فقط
بس حضرتك قولت ايسي القسمه وده في حد ذاته غلط لان الاعضاء حاليا عارفين ارقام ايسي القسمه
ولكن اذا قامو بتغيير ايسي القسمه سيكون عيب جديد في البورده وانا احاول ان اتحاشي هذا..
فالاولي حضرتك لو فعلا قرات الموضوع كنت تقولو غير كنترول 6545 وليس ايسي القسمه
وعلي العموم حضرتك شرفتني بمرورك في الموضوع
تقيل تحياتي العطره لشخصكم الكريم والغالي علي قلوبنا

Fire_Line

الإدارة
جيجا بيت g31 قاطعة داتا

مفيش مشكلة حصل خير المهم نكون ساهمنا فى حل مشاكل الاعضاء تقبل تحياتى ...

أعلى