ما الجديد

ayman_med7at

مهندس جديد
مشكله فى الحام هتجننى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله والصلاة والسلام على خير خلق الله سيدنا محمد صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم
دلوقتى انا عندى مشكله فى اللحامات بتاعة العناصر زى ال ps2 والسوكتات
مش عارف هل المشكله فى مكوة اللحام ولا القصدير ولا فيا انا
انا اخيرا قدرت اظبط درجة الحراره علشان العنصر ميسيحش وانا بفكه المشكله فى تركيبه تانى اللحام رخم اوى معايا كل لما اجى احطه على سن المكوه ميلزقش فيها ويقعد يجرى على سلك القصدير
ولو فضلت ملمس سلك المكوه للبنات بتاعة العنصر البنات مبتسخنش هل ممكن العيب يكون فى مكوة اللحام ولا سن السلاح نفسه وتنصحونى بمكوة لحام ايه لانى بستخدم اللى مع الهوت اير وياريت لو تعرفوا مكان بيتباع فيه سن مكوة لحام عريض تعرفونى المكان فين لانى لما كنت بتعلم فى كانت مفيده وبتسهل حاجات كتير
اسف للاطاله واسف انى كتبت الموضوع هنا لكنى مش عارف فين المكان اللى اكتبه فيه
فى انتظار الرد ان شاء الله
اللحام دايما بيطلع معايا شكله بصراحه يقرف وانا شوفت ناس ماشاء الله بترجعه فى المزر بورد زى اللى جى من الشركه بالظبط انا لسه مفتحتش محل لان مش معقول هفتح وابوظ برد الناس منتظر منكم الرد باذن الله

التعديل الأخير بواسطة المشرف:

POWERMAN3D

مؤسسي ريبير
مشكله فى الحام هتجننى

رد: مشكله فى الحام هتجننى

انصحك بكاوية من نوع goot اليابانى الأصلى قدرة 30 وات ثمنها حوالى 45 ج
واستخدام قصدير نقاء 70% (ويطلق عليه قصدير 30 على 70 ) ويفضل السنغافورى أو التايوانى
واستخدام فلاكس من نوع جيد ( شبه شفاف )

التعديل الأخير:

اسلام الاسوانى

مهندس جديد
مشكله فى الحام هتجننى

اخى انا بستخدم كاوية الهوت وعلى اعلى درجة ممكن تغير السلاح وانشاء الله المشكلة تتحل واستخدم قصدير جيد ويستحسن يكون سنغافورى

ayman_med7at

مهندس جديد
مشكله فى الحام هتجننى

انصحك بكاوية من نوع goat اليابانى الأصلى قدرة 30 وات ثمنها حوالى 45 ج
واستخدام قصدير نقاء 70% (ويطلق عليه قصدير 30 على 70 ) ويفضل السنغافورى أو التايوانى
واستخدام فلاكس من نوع جيد ( شبه شفاف )

جزاك الله خيرا انا فعلا ناس كتير نصحتنى استخدم كاويه غير كاوية الهوت اير وتكون 60 وات ماركه جوت الىل انت زكرتها و ان شاء الله اجرب اشوف النتيجه

اخى انا بستخدم كاوية الهوت وعلى اعلى درجة ممكن تغير السلاح وانشاء الله المشكلة تتحل واستخدم قصدير جيد ويستحسن يكون سنغافورى

هجرب ان شاء الله اقتراح حضرتك

شكرا على المساعده

POWERMAN3D

مؤسسي ريبير
مشكله فى الحام هتجننى

تنوية هام : ماركة الكاوية goot وليست goat .. عذراً للخطأ

أعلى