ما الجديد

• بادئ الموضوع N@der
  • تاريخ البدء
  • الردود 5
  • المشاهدات 4K

N@der

مهندس جديد
hp G62 شاشة بيضاء

سلام عليكم

عندي لاب توب hp G62 فجأه الشاشة بقت الصورة فيها بتقف وبتجيب أبيض بالتدريج من الزاوية العليا من الشمال وتزحف على بقية الشاشة بالتدريج وتصبح كلها بيضاء وأحياناً تبقى شغالة وتقلب أبيض كلها مرة واحدة وفيها خطوط بيضاء أيضاً بالعرض بس لون أبيض درجة مختلفة عن اللون الأبيض اللي معمم عالشاشة ، المهم لما بدوس أو بضغط ضغطة خفيفة كده على زاوية الشاشة السفلى من الشمال الصورة بتظبط على طول ولو تركتها أو رفعت يدي ترجع تاني للبياض وهكذا كلما قمت بالضغط الصور تتظبط تاني وبس..

فما الحل في هذا الموضوع

ملحوظة الجهاز بيبقى شغال عادي لما الشاشة بتجيب أبيض يعني مابيبقاش مهنج مثلاً أول لما بفتحه الشاشة تبقى بيضاء بس بيدخل ويندوز وبسمع صوته عادي ونفس النظام لما بيقفل برده بسمع صوته عادي يعني المشكلة مش في كارت الشاشة كمان بيبقى شغال عادي على شاشة كمبيوتر عادية ولا أظن العيب من الشاشة الكريستالة نفسها أقصد بتاعة اللاب لأني فتحتها ووجدت خلفها بوردة طويلة ورفيعة بعرض الشاشة من الأسفل وتبو لي سليمة تماماً لا فيها كسر أو شرخ أو غيره فما العيب هذا

أرجو المساعدة..

وشكراً مقدماً

MZAWE

مهندس جديد
hp G62 شاشة بيضاء

رد: hp G62 شاشة بيضاء

نظف كبل الداتا بين الشاشة والبورد بفرشاة والتنر
اذامااشتغل طبيعي جرب شاشة اخرى

N@der

مهندس جديد
hp G62 شاشة بيضاء

اولا شكرا على ردك ، فعلت ذلك واشتغلت طبيعي ولكن كل فترة تظهر الشاشة البيضاء للحظة وتختفي لوحدها تاني ، أنا لا أريدها تظهر تاني ، لأن ظهورها أكيد يعني انه ما زال هناك مشكلة

N@der

مهندس جديد
hp G62 شاشة بيضاء

سلام عليكم

دلوقتي العيب طلع في الكابلات العريضة اللي طالعة من الكريستالة إلى بوردة الشاشة

الشاشة من نوع 14 سليم b156xw02 v.2 hw4a fw1

هل دول ليهم حل واللا كده العيب في الكريستاة نفسها

MZAWE

مهندس جديد
hp G62 شاشة بيضاء