ما الجديد

Yousef Ahmed

مهندس جديد
مشكلة في جهاز hp5750 قاطع داتا

رد: مشكلة في جهاز hp5750 قاطع داتا

بسم الله الرحمن الرحيم​
دي اول مشاركة ليا في المنتدي الرائع دا ..... انا مبتدئ في الصيانة واستفدت كتير من المعلومات هنا ، وعلشان كدا حبيت بردو لما اكون عارف معلومة افيد بيها غيري .
بالنسبة للبردة دي جاتلي كذا مرة مبتعرضش داتا انا الاول شكيت في الفركونسي زيك كدا لوجود سخونه عليه لكن اتضح ليا في النهاية ان السخونة دي طبيعية وهيا مش جامدة تدل علي تلف الايسي ... كانت البردة بتديني علي التيستر ff لكن لاحظت ان لمبت الرست مش منورة وكمان لمبة الريدي والفريم بترعش كأن البردة شغالة طبيعي مع ان الكود بيقول البردة فيها مشكله ، دا خلاني اركب عليها كارت شاشة خارجي لقيتها عرضت عليه ، وبالبحث لقيت البردة دي مشهورة بتلف ايسيهين صغيرين خلف سوكيت الفيجا كل واحد فيهم 5 رجل وبالفعل غيرتهم فتحت البوردة علي الكارت الداخلي عادي ، واتحلت المشكلة مع اني كنت هغير الفركونسي زيك تماما ...
هيا حاجة بسيطة بس غيرت تشخيصي للعطل ووصلتني للحل ... جرب عنك الاول قبل تغير الفركونسي ممكن تكون نفس القصة .... وطبعا ممكن يكون العطل مختلف وفي مشكلة تانية بس طبعا الخطوات دي من الاساسيات اللي لازم تعملها الاول قبل تغير اي من قطع البردة ... والله اعلم .

كل الشكر للمهندس ماهر يونس علي المعلومات الموجودة بالردود انا استفدت منها كتير في كيفية تتبع العطل .... ربنا يجعلها في ميزان حسناته ويجزيه عنا خير .

ماهر يونس

مهندس جديد

بسم الله الرحمن الرحيم​
دي اول مشاركة ليا في المنتدي الرائع دا ..... انا مبتدئ في الصيانة واستفدت كتير من المعلومات هنا ، وعلشان كدا حبيت بردو لما اكون عارف معلومة افيد بيها غيري .
بالنسبة للبردة دي جاتلي كذا مرة مبتعرضش داتا انا الاول شكيت في الفركونسي زيك كدا لوجود سخونه عليه لكن اتضح ليا في النهاية ان السخونة دي طبيعية وهيا مش جامدة تدل علي تلف الايسي ... كانت البردة بتديني علي التيستر ff لكن لاحظت ان لمبت الرست مش منورة وكمان لمبة الريدي والفريم بترعش كأن البردة شغالة طبيعي مع ان الكود بيقول البردة فيها مشكله ، دا خلاني اركب عليها كارت شاشة خارجي لقيتها عرضت عليه ، وبالبحث لقيت البردة دي مشهورة بتلف ايسيهين صغيرين خلف سوكيت الفيجا كل واحد فيهم 5 رجل وبالفعل غيرتهم فتحت البوردة علي الكارت الداخلي عادي ، واتحلت المشكلة مع اني كنت هغير الفركونسي زيك تماما ...
هيا حاجة بسيطة بس غيرت تشخيصي للعطل ووصلتني للحل ... جرب عنك الاول قبل تغير الفركونسي ممكن تكون نفس القصة .... وطبعا ممكن يكون العطل مختلف وفي مشكلة تانية بس طبعا الخطوات دي من الاساسيات اللي لازم تعملها الاول قبل تغير اي من قطع البردة ... والله اعلم .

كل الشكر للمهندس ماهر يونس علي المعلومات الموجودة بالردود انا استفدت منها كتير في كيفية تتبع العطل .... ربنا يجعلها في ميزان حسناته ويجزيه عنا خير .

مشكور يا اخى الفاضل على ردك الطيب ومساعدتك
الايسهات التى تفضلتم بالاشاره اليها هى ايسهات تعرف ESD IC او electrostatic discharge *يتواجد بجوار الساتا واليو اس بى الامامى والخلفى والفيجا الداخلى لحمايتهم من اى شحنه استاتيكيه اكبر من 5 فولت يمكن ان تصيب الدائرة وتؤدى الى تلفها ومن الممكن حرق الشيب ايضا وفى حالة تلفه يتسبب فى قطعهم وهما يكونوا 6 بن وليس 5 بن

Yousef Ahmed

مهندس جديد

بارك الله فيك م/ ماهر .... معلومات رائعة لم اكن اعلمها ... ولكن عندي احساس ان مش هما الايسيهين اللي اقصدهم لان البردة دي مفيهاش غيرهم الاتنين ... انا كنت منزل صورة توضحهم لكي تعم الفائدة مش عارف ليه مش ظاهرة في الرد .. الصورة مرة اخري......

ماهر يونس

مهندس جديد

يوجد منها اكثر من شكل يا اخى ولكن الذى تعرضت له كان 6 بن

وهذا شكلها على ما أتذكر فى الجيجابايت جى 41

التعديل الأخير:

Yousef Ahmed

مهندس جديد

بارك الله فيك مشرفنا الكبير .... لا تتخيل مدي سعادتي بوجودي بين اعضاء هذا الصرح العملاق ..... وهذا يشجعني علي النهم في طلب هذا العلم الرائع .
ولهذا جاري وضع مشكلة تخص هذه الماذر بورد ايضا ولكنها عطل باور في قسم مشاكل الماذربورد لنري ما قصتها وتقبل مني فائق الاحترام علي سعة الصدر .
وخالص الاعتذار اذا كنت قد خرجت بالموضوع الي منحي اخر ولكن حبا في الفائدة وننتظر رد صاحب المشكلة

أعلى