ما الجديد

max2005

مهندس جديد
مشكلة داتا فى مازربورد gigabyteb75md3h

السلام عليكم ورحمة الله
تحية طيبة وبعد
انا سعيد جدا ان فى موقع متخصص فى الصيانة

و هذه تفاصيل المشكلة اخواتى الكرام
المشكلة الجهاز بيشتغل ولكن الشاشه مبتقرأش اى بيانات وتكون اكن الجهاز مش شغال ملحوظه الفارة والكيبورد usb و مبينوروش لما اضغط على زر البور واشغل الجهاز
تمام
بداية ظهور المشكله
مع لعبة devil may cray
]دخلت اللعبة ويدوب بضغط start mission
لقيت الجهاز فصل ولكن الجهاز اشتغل مع نفسه مفيش ثانيتين افتكرت الكهرباء قطعت وجات دخلت برده على اللعبة حصل نفس المشكله قولت يمكن العيب فى تعريف كارت الشاشه رغم انى بلعب اللعبة من زمان وشغاله تمام وبلعب battalfaield4 وغيرهم
ملحوظة كنت هنسى
الجهاز لما فصل واشتغل الشاشه ميظهرش عليها اى بيانات كنت اضطر افصل كابلات الطاقة قيمة خمس دقايق واشغله يشتغل
لما اشغله الجهاز يقعد قيمة ساعة ساعة إلا ربع ويعمل نفس الحركة ...
رحت شايل تعريف كارت الشاشه القديم وقولت انزل واحد جديد من الموقع الرسمى وسبت الجهاز بيعمل داونلوود يدوب اللى غبته ساعة رجعت لاقيت الجهاز عاملها وشكله فصل واشتغل وطبعا مفيش بيانات على الشاشة ..
قولت افصل شوية واشغلة مفيش فايدة بدأت افصل مثلا كارت الشاشه خالص واركب الشاشه على كارت الشاشه الداخلى يمكن العيب فيه برده مفيش فايدة اشيل رامه وابدل ما بينهم مفيش فايده اركب رامه تانية خالص مفيش فايده افصل الهارد افصل مراوح التبريد اشيل البطارية اللى فى المازر قولت يمكن البروسيسور بيسخن فكيته وبسيط عليه وضفتله سٍنة معجون وعلى فكره انا كنت شكيت فيه فى الأول وشغلت برنامج قياس الحرارة لآقيت ان الحرارة بتاعة اعلى كور فى البروسيسور مبتعديش 47 درجه.
ملحوظة
انا لما فصلت الرامات خالص عن الجهاز المفروض اسمع سفارة على ما اعتقد مسمعتش ولا سفارة لما فصلت اى من مكونات المازر .
سألت ناس فى مواقع تانية قالولى
ان العيب ممكن يكون من البور اشتريت باور
ZALMAN ZM500-GV 500w 80 Plus Bronze PSU
وكنت خايف من كده ان انا اساسا مش حمل مصاريف وطلع العيب شكلة مش من البور فارجو من أهل الخبرة افادتى وتحت امرك فى اى سؤال.
اللى حصل بعد ما اشتريت البور
قولت المشكلة اتحلت وركبت المراوح وكرت الشاشة وكل حاجة والرامات واشتغل مفيش دقيقتين وراح مرستر
وزى ما وضحت لما بيرستر مبسمعش صفارة الأسبيكر اللى بتعرفنا النظام بيقوم
رقم اتنين المراوح كلها بلا استثناء بتشتغل على اخرها مفيش اى صفارة تدل ان فى عيب فى الرامة افصل الهارد الرامات مبيحسش انى شايل الرامات ويعمل نفس المشكلة
ومفيش اى داتا على الشاشة ....
حاجة احب اوضحها
الجهاز علشان اخلية يشتغل طبيعى ولو دقيقتين لازم افصل كل حاجة وخاصتا البروسيسور.
وشكرا جزيلا للمهندس ماهر يونس

الحل

ذهبت اليوم لتوكيل جاما فى مول الأسيوطى فى القاهرة وحاكيتلهم المشكلة بالتفصيل وبعد ساعتين جابها وشغلها و شغل برامج ضغط عليها علشان لو فى عيب يظهر لمدة ساعة وانا اللى قولتله كفايه قالى انه غير فيها حاجة مش متأكد من اسمها وهى IoBwM
فسؤالى لحضراتكم ما هو ال iobwm ووظيفته وايه سبب عطله

ماهر يونس

مهندس جديد

رد: مشكلة داتا فى مازربورد gigabyteb75md3h

يقصد انه غير ايسى السوبر باور i.o

max2005

مهندس جديد

يقصد انه غير ايسى السوبر باور i.o
شكرا جزيلا .
ممكن صورة لل i.o وده وظيفته ايه يا باشمهندس وسبب تلفه ايه علشان اتجنبه فى المستقبل ونقطة تانيةمعلش ممكن اركب كارت الشاشة عادى ولا ممكن تحصل المشكلة تانى وهل تغيير القطعة دى اثر على كفائة المازربورد .
آسف إنى تقلت عليك​

ماهر يونس

مهندس جديد

وهناك شركات اخرى غير ITE تنتج هذا الايسى مثل SMSC و FINTEK
وظائفه كثيره فهو مسئول عن اشارات الباور فى المازربورد ومسؤل عن مراقبه الفولتيات فى المازربورد ومراقبه درجات الحراره ومسؤل عن الكيبورد والماوس والكوم ---- الخ
وتغيير هذه القطعه لايؤثر على كفاءة المازربورد اذا كانت القطعه المركبه لا يوجد بها اى مشكله

max2005

مهندس جديد

وهناك شركات اخرى غير ITE تنتج هذا الايسى مثل SMSC و FINTEK
وظائفه كثيره فهو مسئول عن اشارات الباور فى المازربورد ومسؤل عن مراقبه الفولتيات فى المازربورد ومراقبه درجات الحراره ومسؤل عن الكيبورد والماوس والكوم ---- الخ
وتغيير هذه القطعه لايؤثر على كفاءة المازربورد اذا كانت القطعه المركبه لا يوجد بها اى مشكله
بارك الله فيك ونفع بك
.........ز
أحب أضيف انه حدث البيوس بدل ما كانت f11 اصبحت ب 15
وفيه مشكلة تانية بركب كارت الشاشة بس الجهاز مش حاسس بيه خالص بدخل على mange من ماى كمبيوتر مش باين انه موجود ولا راكب من الأساس

أعلى