ما الجديد

البحار

مهندس جديد
مشكلة بور في لينوفو g 580 intel

رد: مشكلة بور في لينوفو g 580 intel

السلام عليكم
اخي قبل شحن البايوس تأكد اولا من وجود فولت على الرجل 8 و ادا قمت بشحن البيوس بدون وجود تغدية لشريحة كأنك لم تفعل شيء
- و قبل تغيير اي ايسي تأكد من دخول فولت اليه :
+ قلت بأنك قمت بتغيير ايسي الباور هل يوجد 19 فولت على الرجل 16
+ ادا كان الفولت موجود على الرجل 16 هل يخرج 3.3 فولت على الرجل 8
+ تأكد من عدم وجود شورت على الرجل 8
+ ادا كان الفولت 3.3 موجود على الرجل 8 تأكد من وصوله الى io على الرجل 111
+ تأكد من عدم وجود شورت على الرجل 111 ل io
متابع

تيومي

مهندس جديد

اخي الكريم انا اشكرك جدا على ردك ومساعدتك . بعد ما اتخلصت من شورت قناة 5 فولت مفيش بعد كده اي شورت لا في دايرة البور ولا في الدواير التانية والمشكلة في 5 و3.3 فولت مش موجودين والبوردة مبتنهضش بور وعايز اعرف هل الاي او المستخدم الي انا ركبته شغال ولا لا ؟؟؟ ومين سبب قطع 3.3 و 5 فولت ؟؟؟ علما ان الايسيات الي ركبتها كلها جديدة والنهار ده جربت اتنين منهم على بوردات تانية وشغالين وزي الفل . ايه سبب المشكلة بالضبط انا مش عارف وياريت تكملون المعروف معايا وتساعدوني

تيومي

مهندس جديد

ارجو الرد والمساعدة . انا بس عايز اعرف 5 و 3.3 ليه مش موجودين والبوردة مبتنهضش بور خالص كمان مفيش اي شورت على البوردة كلها وكمان مفيش اي ايسي او اي مكون على البوردة كلها بيسخن وكمان دققت بالنظر اكتر من مرة لكافة مكونات البوردة ومفيش اي مكون عليه تلف ظاهري وماشابه وكمان 20 فولت موجودة على ايسي الشحن وايسي البروسيسور وايسي البور . ومستني المساعدة من حضراتكم لان بصراحة زهقت من البوردة دي لان هي مشكلتها الاساسية هي شورت على كويل 5 فولت وتم حل الشورت ده . اخي البحار انا اشكرك جدا لمساعدتك معايا / 20 فولت موجودة عالبن رقم 16 من ايسي البور ومفيش اي سخونة عليه كمان مفيش 3 فولت عالبن رقم 8 من ايسي البور وكمان البن ده لايوجد عليه شورت وكما البن رقم 111 لايوجد عليه شورت ومستني مساعدتك وردك وشكرا

تيومي

مهندس جديد

ياجماعة الله يرضى عليكم حد يرد عليا !!

تيومي

مهندس جديد

الاخوة الكرام انا بقالي فترة بتابع الموضوع ومحدش يتابع معايا . لايوجد شورت على البن رقم 8 من ايسي البور ولا على البن رقم 111 من الاي او والفولت 3.3 موجودة على البن رقم 8 من ايسي البور وموجود ايضا على البن رقم 111 من الاي او والمرة دي غيرت الاي او بواحد جديد لسه فاتحه من الكيس وبرضو البوردة مبتنهضش معايا بور . اعمل ايه انا دلوقتي ؟؟؟؟؟ وارجو المتابعة الله يكرمكم

الكلمات الدليلة
بور صورة عطل مشكلة
أعلى