ما الجديد

myok2004

مهندس جديد
يعنى اية موسفت امان وموسفت رائيسى او موسفت تغذية فى دائرة البرسيسور

[انا عندى استفسار عن حاجة فى دائرة البرسيسور - دائرة البروسيسور تتكون من قنوات كل قناة فية مكثفات وملفات وموسفتات بس فية حاجة هى اللى عايز اعرفها لانى كنت بقراءة فى كذا منتدى ولقيتها بس اتلخبطت ومعرفتش افهما انى فى موسفت امان وموسفت رائيسى وسعات اقراءة انى فى موسفت تغذية وموسفت بور فى دائرة البرسيسور عايز اعرف يعنى اية موسفت امان وموسفت رائيسى او موسفت تغذية - معلش انا اسف انى طولت فى الموضوع:surrender::TFRF: عليكم بس انا ميش عارف اشرح المشكلة]

myok2004

مهندس جديد

او حتى وظيفتهم اية فى الدائرة

myok2004

مهندس جديد

انا افتكرت انى لما اقول السؤال هلقى 100000 واحد هيرد عليا

هانى الساحر

مؤسسي ريبير

شوف كنا نسع زمان فى سنة2004 ان الموجود فى المازر بورد مكونات تشبة مكونات اى جهاز الكترونى اخر ..
ولكن فى سنة 2007 اكتشفت انا انى على مدى 4 سنوات اتعلم صيانة ان مكونات المازر بورد الكترونية موافق ولكنها تختلف عن اى جهاز الكرتونى اخر ..
وانت سألت عن الموسفيت وانا دوما اطلق علية اسم منظم تيار الكترونى ..
يوجد فى كل مازر بورد مجموعة كبيرة من هذة المنظمات وتختلف بالشكل والرقم والوظيفة والضغوط الكهربائية لها ..
وقد يصل العدد فى بعض انواع المازرات الى 28 او 32 منظم تيار لك واحد منهم خط تغذية لدائرة معينة فى المازر بورد ..
ويكمل عملهم اى سيهات البور والسوفت فى التغدذية ويخطى البعض فى الاعتقاد ان هذة المنظمات هى المسؤولة دوما عن اعطال البور ولكن هناك اى سيهات سوفت وبور تشبة سوفت الهارد ال 80 جيجا مسؤولة معها ايضا عن تغذية وتشغيل الدوائر الاخرى فى المازر بورد ..
دوما فى انواع الجيجا بايت نجد خلف السوكتات الخارجية مجموعة كبيرة من منظمات التيار وكلها عملها بور ونادرا ما تعطل لان تحملها عالى ..
ولكن ما يكون بجوار البروسسر خلف سوكت الرمات بيكون تغذية لدائرة البروسسر وقياسة يختلف على الافو عن المنظمات العادية ..
وايضا ما يغذى الرمات يختلف فى الارقام والانواع ولكن متاح فية نظام الامان بحيث اى شورت او قفلة او عملية تركيب الرامة اثناء الجهاز وهو شغال بيحصل قفلة وتفصل هذة المنظامات منعا لحرق الرامات او اعطال اخرى وبيكون العيب صفارة وعدم شعور بالرامة اصلا وبعد تغير هذة المنظمات او هذا الموسفيت تعمل الرامة ويعمل الجهاز ..
وهناك من يكون تغذية وامان بنفس الفكرة والطريقة اسفل المازر لتغذية البيوس او اى تى واى قفلة على منافذ usb يتلف هذا الموسفيت او المنظم لحماية البيوس اى اى سى IT ولكن ليس فى كل الاحوال حسب العطل واسبابة ممكن يحدث تلف فى البيوس او دوائر اخرى ..
انت تحتاج لخبرة عملية كبيرة وممارسة فى المجال ودراسة مخططات للمارزات للمعرفة اكثر عنها ..
غير ان بخلاف التغذيات هناك معلومة حيوية عن المحاور الجذرية فى المازر بورد ..
ابتداء من عام 2003 بدات كل الشركات المصنعة فى وضع برامج ذكاء صناعى بداخل الشيب الشمالى والجنوبى فى المازر بورد ..
وهذة البرامج ذات عمليات محددة النظام وذكية جدا ولا يمكن التحايل عليها بسهولة وهذا الكلام طويل وكثير ..
ولكن كا مثال مازر 865 جيجا ..
عندك منفذ usb ..
ركب علية فلاشة ..
الاستجابة فلاشة قابلة للقراءة والكتابة يعنى ارسال واستقبال داتا مع تغذية 5 فولت ..

ركب طابعة ..
جهاز طباعة استقبال فقط وبدون اى ارسال مرتد داتا وخراج بينات رقمية ولا يوجد تغذية لة ..

ركب اسكنر ..
جهاز ماسح ضوئى يرسل فقط بينات معلجة ضوئية رقمية ولا يوجد تغذية لة ..
ركب فلاشة نت ..
ركب كارت لان او صوت خارجى ..
ركب هارد خارجى وصلة usb ..
كل ذلك قم بتركيبة على نفس المنفذ ..
ما يتعامل مع هذة الاجهزة ويغير التحكم لها والمعالجة للبيانات والتحكم برامج الذكاء الصناعى الموجودة فى الشب الجنوبى ..
وهكذا ..
الكثيرون يحتاجون الى فهم عميق للمازر بورد وكيف تعمل تقنيا لمعرفة اكثر للعيوب واسبابها وطرق اصلاحها ..
ومنظمات التيار او الموسفيتات وظيفتها تغذية وحماية وبورد لكل الدوائر فى المازر بورد ولكن تختلف بالقياس والضغوط الكهربية والارقام والتوزيع على شريحة المازر ..
ويمكن فهمها بدراسة المخططات والخبرة والممارسة العملية اكثر ..:icon30:
واهو لاقيت واحد منظمات التيار جوة مخة تالفة من 100000:evil_lol: اللى انت قلت عليهم رد على سؤالك :wut:

myok2004

مهندس جديد

بجد انا بشكرك اوى على اجابتك ليا وبجد شرحك ممتاز جدا وشكرا على مجهودك

أعلى