ما الجديد

myok2004

مهندس جديد
ممكن اعرف هو فية موسفيت تغذبة الشيب الفرعى ولا لا

بجد انا ميش لقى كلمه اقولها على المنتدى وعلى الناس اللى فية بجد غير كلمة شكر
بجد مجهود كبير اوىىىىى

المازربورد اللى عندى الشيب الفرعى بيسخن سخونة عالية جدا جدا والبوردة بتقف فى الالعاب وغير الالعاب يعنى لازم الجهاز بقعد شوية يبرد من السخونة عايز اعرف اية التغذية بتعتو وشكر اوووووووووووووووووووووووى

معهد المحترف

أحمد راعي
الإدارة

أكيد الشيب الفرعي له موسفت تغذية وأحتمال العطل اما من الموسفت أو السيب نفسه ولازم تفحص الفولط الأول إذا كان صحيح فالعطل من الشيب
أما إذا كان زيادة فيجب تبديل الموسفت
ويوجد حل أخر : تركيب مروحة ومبرد للشيب بدل تبديلها

هانى الساحر

مؤسسي ريبير

شوف اى مازر بورد سواء كانت جيجا بايت او غيرها يوجد على الشب الجنوبى تبريد اعرف انها بتسخن جامد ..
بمعنى دوما برى الموديل g31 سخونة نار وخصوصا فى الصيف والالعن المازر الاسس بتهنج من السخونة ..
الحلول الاولية بعيدة شوية عن الشب الجنوبى والتغذية لة ..
- اول شئ جرب بلعبة بور جديدة سليمة لان بعد فترة استعمال بيحصل تلف فى مكثفات علبة البور من الاستعمال والسخونة وضع المروحة الخاصة بها تلف بسيط فا بتخرج فولت اعلى شوية من اللازم بمعنى نص فولت زيادة مستمر بيعمل سخونة فى مكونات الجهاز كلة المازر والهارد وتحميل عالى على منظمات التيار بالمازر ..

- ادخل على شاشة setup وشوف سرعة مروحة البروسسر والفولت والحرارة فى اخيار الصحة ..
لازم ها تلاقى سخونة البروسسر عند بدء التشغيل لا تقل عن 60 درجة وبترفع وعالج القصة دى لو وجدت لانة سخونة المعالج بترفع سخونة الشب الشمالى والرامات وبيخلى المازر تهنج ..

- راجع الكابلات بور وداتا او ساتا للهارد ديسك وراجع ان كان فى الهارد باد سيكتور ام لا ونسخة الويندوز سليمة ام لا بها فيروسات ولا ..

راجع الخطوات دى اولا فى اى جهاز بيهنج وبة سخونة عالية ..
لو كلة تمام يبقى نرجع للامر الاول ان فى موسفيت مفوت يعنى نص سليم ونص عطلان وهنا بقى نشغل هارد وير لكن لو عملت الخطوات الاولى والجهاز بقى تماما يبقى نبعد عن الفك واللحام فى المازر ..

ودة اللى انا بعملة فى الاول قبل ما افكر فى فك ولحام وتغيرات ..
دى نصيحتى لك ..

myok2004

مهندس جديد

الاول انا بشكرك بجد - بس انا شوفت البرسيسور والحرارة كانت كويسة بس مغيرتش البور سبلاى هجرب - المشكلة انى عندى مازربورد زايها مظبط بس السخونة ضعيفه جدا
لكن اللى عندى اللى علية المشكلة سخونة جامد اوى والمشكلة انى المازربورد بتشتغل :boxing:

myok2004

مهندس جديد

سخونة الشيب الفرعى

أعلى