ما الجديد

hatempop55

مهندس جديد
عندى مشكلة جديدة فى ماذر اسوس p4s8x-mx ارجو المساعدة

السلام عليكم
جتلى بورده اسوس p4s8x-mx بتقوم باور وداتا ونزلتلها ويندوز لكن فوجئت لما بحرك البورده بتفصل بور عملت الاتى
1- طلعت البورده بره الكيسه وشغلتها باور وحركتها كذا مره من نواحى مختلفة وبتفصل باور
2- قست فولتات الرامات والفيجا والنورث بريدج ودايرة البروسيسور والفولتات كلها سليمة وتمام
ارجو المساعدة فى هذه المشكلة كما تعودت منكم

هانى الساحر

مؤسسي ريبير

غير سوكت البور فى المازر ..
وراجع المازر نفسها وخصوصا مكثفات البور لربما يكون فيها فاصل لحام من سخونة المازر اثناء استعمالها سابقا ..

hatempop55

مهندس جديد

انا رجعت على سوكت الباور فى الماذر شكله سليم وجربت عليه اكتر من باور سبلاى وضغط على السوكيت والباور متوصل وحولت اهزه شويه مفصلتش باور
بس انا لاحظت حاجات ارجو توضيحها
1- الماذر وهى شغاله لما بتنيها من اى جانب بتفصل باور يعنى مثلا وهى شغاله باور اتنى البورده شويه من ناحية السلوتات تفصل باور وكذلك برضه من اى جانب تانى على الماذر
2- النورث بريدج والثوث والموسفتات ودايرة البروسيسور وتحت قاعدة البروسيسور الدنيا مولعه نار
3- فصلت الباور سبلاى ورجعته تانى وشغلت البورده باور لقيت السخونية راحت ولما بتنى البورده من اى جانب مش بتفصل باور
3- راجعت على المكثفات عشان شكيت انها تكون سبب السخونية اللى كانت موجوده قلت ممكن يكون فى مكثف بايظ بيعمل رجع
لقيت صف المكثفات اللى جمب البروسيسور شكله سليم لكن لما ظبط الافو على وضع الجرس ووضعت الوير الاسود على رجل والاحمر على رجل لقيته بيصفر عرفت ان فى شورت ياترى ممكن هى دى اللى تكون عامله المشكله دى
ارجو الافادة وشكرا على الاستجابة

هانى الساحر

مؤسسي ريبير

انا رجعت على سوكت الباور فى الماذر شكله سليم وجربت عليه اكتر من باور سبلاى وضغط على السوكيت والباور متوصل وحولت اهزه شويه مفصلتش باور
بس انا لاحظت حاجات ارجو توضيحها
1- الماذر وهى شغاله لما بتنيها من اى جانب بتفصل باور يعنى مثلا وهى شغاله باور اتنى البورده شويه من ناحية السلوتات تفصل باور وكذلك برضه من اى جانب تانى على الماذر
==
راجع المازر فى هذة النواحى حتما فى شئ بيفصل فيها او لحام بيفصل ويلمس انا واجهت العيب دة كتير جدا وخصوصا المكثفات
==
2- النورث بريدج والثوث والموسفتات ودايرة البروسيسور وتحت قاعدة البروسيسور الدنيا مولعه نار
==
طبعا لما دائرة تغذية او تنعيم تفصل وتشتغل لازم تعمل سخونة رهيبة وممكن اى شب يطير فى الحالة دى كن حذر
==
3- فصلت الباور سبلاى ورجعته تانى وشغلت البورده باور لقيت السخونية راحت ولما بتنى البورده من اى جانب مش بتفصل باور
3- راجعت على المكثفات عشان شكيت انها تكون سبب السخونية اللى كانت موجوده قلت ممكن يكون فى مكثف بايظ بيعمل رجع
لقيت صف المكثفات اللى جمب البروسيسور شكله سليم لكن لما ظبط الافو على وضع الجرس ووضعت الوير الاسود على رجل والاحمر على رجل لقيته بيصفر عرفت ان فى شورت ياترى ممكن هى دى اللى تكون عامله المشكله دى
ارجو الافادة وشكرا على الاستجابة

راجع الكلام ..
==
هناك موسفيت لما تقيسة داخل المازر بيظهر لك انة تالف تخرجة برة المازر يطلع سليم بيبقى فى شحن علية من المكثفات وفكة وقيسة برة المازر وشوف ..
==
لو فشلت الحلول دى راجع سوكت البروسسر وجرب بروسسر اخر وراجع سوكت الرمات وجرب رامات اخرى وتأكد ان البطارية شغالة والجمبر فى وضعة السليم ..
==
لو فشلت برضة سخن بحذر اسفل المازر فتحت الهوت تبعد عن المازر 5سم الحاراة درجة 6 الهواء 6 قوة لمدة 10 دقائق واترك المازر تبرد وجرب وكما قلت بحذر ..
ودة اخر اقتراحات وحلول عندى لان ::
موديل المازر غير موجود مثلة عندى حاليا وانت لم تضع صورة لها هنا لكى اوكد اكثر فى الحلول
انا بقولك تجاربى لحل هذة المشاكل واتحلت فعلا بالخطوات دى معى فى اكثر من مازر ..

hatempop55

مهندس جديد

انا دورت على اى حاجه ممكن تكون فاصله على البورده بس مش لاقى حاجه غيرت البروسيسور والرامات واتاكدت من البطارية وسخنت فى النهاية على البورده كلها من تحت 10 دقايق بس مفيش جديد
ياترى ممكن يكون فى تراك مقطوع فى طبقه من طبقات البورده نفسها؟
انا فى النهاية عاجز عن شكر حضرتك وكل اللى ردوا على اسئلتى وربنا يزدكم من فضله

أعلى