ما الجديد

myok2004

مهندس جديد
كان عندى استفسار عن معنى موسفت تغذية او دريفر موسفت على الدائرة

السلامو عليكم وكل سنة وانتم بخير
كان عندى استفسار بخصوص معنى كلمة موسفت تغذية يعنى اية اصلى كل مااسال حد يقول دا موسفت تغذية او موسفت دريفر يعنى بيعمل اية فى الدائرة . وكان عندى سؤال برضو انا عايز اعرف دا مسؤال عن اية فى الدائرة 1 2 اللى فى الصورة

بجد انا عارف انى بسال فى حاجات يمكن تكون تفهة بس انا اسف والله

mohamed el ashry

مهندس جديد

المنتدى مليئ بالشروحات لكل القطع على المازربورد . راجع الشروحات

myok2004

مهندس جديد

بس مفيش موضوع عن الكلام بتاعى معلش انا اسف لو كنت بسال فى حاجة ميكنش لية اى اهتمام لكن انا ليا امل فى هذا المنتدى بخصوص الموضوع

هانى الساحر

مؤسسي ريبير

موسفيت تغذية ::
خاص بعملة تغذية بفولت معين وبقيمة معينة لدارئرة ما فى المازر وهو يقوم بتوصيل فولت فقط وتغذية كهربائية ويوجد منة انوع منة ما يقوم بالتغذية فقط بصورة دائمة ولو فصل او تلف او انقطع تتوقف دوائر فى المازر عن العمل ومنة ما يقوم بعمل توصيل تغذية وبة خاصية فيوز اى مشكلة او توصيلات خطأ او قفلة على المازر يتلف فورا ويفصل التغذية عن الدوائر منعا لتلفها ..

موسفيت درايفر ::
وهو اشبة IC السوفت الخاص بالهاردات ويحتوى على تعليمات تشغيل وتغذية للدوائرة بصورة محدودة وثابتة ..
اى صمم بخواص التغذية الكهربائية وفى نفس الوقت يوجد بة برنامج ثابت بداخلة للتحكم وتشغيل الدوائر المتصل بها ..
ولو فصل او تلف بيكون العطل محير فى المازر لان اكتشافة ليسة سهل ويحتاج الى خبرة وممارسة ودراسة فى المازر والاعطال ..
والاعطال الناتجة عنة كثيرة جدا بخلاف الاعطال الناتجة عن الاول ..
وهناك منة الكثير فى المازر ..
ومنة ما يغذى الشب الشمالى او الجنوبى ومنة ما يغذى كروت الصوت واللان ومنة ما يتحكم فى المنافذ تغذية وتحكم ..
وكما قلت التطبيق الواضح للجميع بيكون على مثلة فى بوردة الهارد ال 80 او 160 الداتا يقوم بتغذية ويوجد بة برنامج تشغيل وتحكم واى عطل فية او تلف البرنامج لا يمكن تشغيل بوردة الهارد ..
وحينما يتلف فى المازر لازم مثلة من مازر اخرى ويكون سليم واكتشاف تلفة صعب جدا ..
واشهر اعطالة فصل الداتا فى المازر او عدم سخونة الشب او عدم الاحساسة بالكورت الداخلية او منافذ usb ..
هذة فكرة مبسطة عما سألت وراجع الشورحات فى الاقسام لتعرف المزيد ..

myok2004

مهندس جديد

بجد شكر اووووووووووووووووووووووووووووووووى انا ميش لقى كلام اقول ليك بس بجد شكر اوى وكل سنة وانت طيب:boxing:

أعلى