ما الجديد

myok2004

مهندس جديد
استفسار بخصوص الموسفت وسوال مهم اوى

دلوقتى انا قريت على النت انى الموسفت له 3 ارجل السورس s والدرين d والجيت g
على حسب الكلام اللى اعرفه واللى قريته على النت انى المفروض التيار بيدخل على السورس والخرج بيكون على الدرين d او العكس مظبوط وانا كنت بعمل ابحاث على مازربورد وبصدفة كنت بقيس التيار بتاع الموسفت وهو على المازربورد ولقيت انى كل الارجل علية فولت حتى الجيت . والجيت لقيت علية فولت غريب اوى 10.89ميش فاهم ممكن اعرف انه بيخد التيار وانه الخرج واية فائد الجيت :wut::wut::wut::wut::wut::wut::wut::wut::wut::wut::wut::wut::wut::wut:برجاء التوضيح لانى بسال ناس كتير عندى فى المجال دا ومحديش عارف اى حاجة :wut::wut::wut:

معهد المحترف

أحمد راعي
الإدارة

رد: استفسار بخصوص الموسفت وسوال مهم اوى

أخي الكريم الجيت هو البوابة التي تقوم بفتح واغلاق الموسفت والجهد على البوابة يكون أقل من جهد الدخل
فالموسفت يصله فرق الجهد وليس قيمة الفولت
مثلا الدخل 12 فولت والجهد على البوابة 10 فولت فالموسفت يتحسس فرق الجهد وهو قيمته 2 فولت
لو فرضنا أنا جهد البوابة هو 0 فولت فالدخل يكون 2 فولت
لو أنقطع تيار البوابة يقوم الموسفت بالإغلاق

myok2004

مهندس جديد

استاذ احمد معلش يعنى اية فرق الجهد اللى انا فهمته من كلمك انى لازم يكون فى فولت على الجيت صح بس يعنى اية فرق الجهد بينهم الدخل والجيت وحاجة كمان يمكن اكون انا غبى شوية بس معلش انا اسف انا قريت على منتدى دا حاجة اسمها دااتا شيت بتاعت الموسفت ولقيت حاجة اسمها الامبير دا يتعرف ازاى

myok2004

مهندس جديد

النقطة دى برضو ميش وصلة ليا لو فرضنا أنا جهد البوابة هو 0 فولت فالدخل يكون 2 فولت

أعلى