ما الجديد

myok2004

مهندس جديد
طب سؤال تانى بخصوص الموسفت وميش هسال تانى

يا جماعة والله ربنا يعلم انى بحب اتكلم فى المنتدى دا لانى الناس اللى فية كلها ناس محترمة ومن المنتديات اللى الصراحة اتعلمت منها حاجات كتير بجد

الاول انا كان سوالى فى المرة اللى فاتت انى لما كنت اجى اقيس الموسفت على المازربورد فا اللى انا اعارفه انه له 3 ارجل رجل دخول ورجل خروج الفولت تمام ولقيت انى الجيت علية فولت فسالت والاستاذ احمد الراعى رد عليا وفهمنى الجزء دا
بس اللى انا عايز اسال فية هو انى الفولت اللى على الجيت دا فولت اساسه منين لانى بيكون رقم الفولت غريبه وانا شوفت الكهرباء بتاعت كل لون البورسبلاى ولقيت انى الكهرباء مختلفة تماما
وحاجة تانية وميش هسال تانى يعنى اية جهد موجب وجهد سالب بس كدة انا عارف انى بسال فى حاجة ممكن ميكنش ليه اهتمام من نحيتكم خالص وشكرا

معهد المحترف

أحمد راعي
الإدارة

رد: طب سؤال تانى بخصوص الموسفت وميش هسال تانى

بس اللى انا عايز اسال فية هو انى الفولت اللى على الجيت دا فولت اساسه منين لانى بيكون رقم الفولت غريبه وانا شوفت الكهرباء بتاعت كل لون البورسبلاى ولقيت انى الكهرباء مختلفة تماما

أخي الكريم التحكم بالموسفت يكون في جهد البوابة الذي بأتي من أيسية المين كنترول أو من الموسفت دريفر أو من أيسية مكبر العمليات lm324 أو من أي أيسية مشابه لنفس الوظيفة وتكون تغذية هذه الأيسية 12 فولت

وحاجة تانية وميش هسال تانى يعنى اية جهد موجب وجهد سالب بس كدة انا عارف انى بسال فى حاجة ممكن ميكنش ليه اهتمام من نحيتكم خالص وشكرا

الفولت الموجب مثل 3.3 & 5 & 12 فولت والألوان تكون بالترتيب برتقالي - أحمر - أصفر
الفولت السالب مثل الأرضي -5 -12 والألوان بالترتيب أسود - أبيض - أزرق

myok2004

مهندس جديد

بجد انا ميش لقى كلام اقوله ليكى بجد .:eek:ngue:لانك والله انسان ملكش حل بجد دى اقل كلمة ممكن اقولها شكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا اووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووى

م/محمد طارق

مهندس جديد

أخي الكريم التحكم بالموسفت يكون في جهد البوابة الذي بأتي من أيسية المين كنترول أو من الموسفت دريفر أو من أيسية مكبر العمليات lm324 أو من أي أيسية مشابه لنفس الوظيفة وتكون تغذية هذه الأيسية 12 فولت

ده بقا الرد المثالى
وانشاء الله هصورلك مخطط شرح ليه عندى وهرفعهولك بعد ما اوضحلك عليه بشرح

osamagdyd

مهندس جديد

جزاك الله خيرا

أعلى