ما الجديد

mohamed.asma

مهندس جديد
مشكلة فى بوردة ecs 7050 البرسيسور بيسخن بعد دقتين

عندى مازربورد ecs وبعدين كان فى عيب انها ميش بتفتح وبعدين جيبت كارت التيستر ولقيتها وقفا عند كود الرامات وكانت لما اشيل الرامة تصفر ولما احطها مفيش اى حاجة وبعدين غيرت الرامة بكذه واحدة ومفيش اى نتيجة جديدة وبعدين قولت انظف المازربورد وجيبت تنر ونضفت المازربورد وبعد كدة لقيت المازر بتشتغل لوحدة سبتها يومين وبعد كدة جربت لقيت اشتغلت من الفرنت بنل تمام بس البرسيسور ميش بيسخن زى الاول ومفيش اكود على التيستر برضو وقيست الفولت على الكويل لقيته 1.29 اية المشكلة دلوقتى البرسيسور بيسخن بس ميش السخونة اللى ممكن تفصل الجهاز لازم انتظر 10 دقائق علشان القى البرسيسور سخن جامد او دقاتين

hythan

مؤسسي ريبير

رد: مشكلة فى بوردة ecs 7050 البرسيسور بيسخن بعد دقتين

يعنى النهاية الجهاز شغال ولا فاصل تاته

mohamed.asma

مهندس جديد

انت فهمت انا قولت اية فى الموضوع انا قولت انى الجهاز مكنش شغال وبعدين كان بيعطى كود رامات فى الاول ولما اشيل الرامة كان يصفر ولما احطها ميشتغلش فاانا قولت دا عيب نظافها وبعدين نظفت البوردة بلتنر وشغلت الجهاز مظهرش حاجة على كرت التيستر زى الاول وسخونة البرسيسور قلت شوية يعنى بيسخن السخونة الطبيعية بعد دقيقة او 2 بس وانا قيست الفولت لقيته 1.29 بس والجهاز ميش شغال دلوقتى :surrender:

mnarh

مهندس جديد

اخي البرسسور ده مش سليم لان الفولت الفروض1.7 ومؤكد بيعمل سخونيه جامده ومشاكل بالجهاز ياريت لو تعرف تجرب واحد ثاني وشوف الفولت عامل ايه لتحديد مشكلة الفولت

أعلى