ما الجديد

mohamed.asma

مهندس جديد
موضوع غريب شوية بخصوص البرسسيور

دلوقتى علشان انا اتلخبطت فى حاجات كتير اوى . انا اللى اعرفه انى البرسيسور لية دائرة خاصة بية اللى هى دائرة 12 فولت تمام بمعنى انى لو حصل خلل فى هذه الدائرة لايسخن البرسسيور ولا يوصل لية فولت . هو ممكن موسفت تانىفى البوردة غير دائرة البرسسيور يقطع سخونة البرسسيور
هو دا سؤالى انى ممكن موسفت فى المازربورد يقطع سخونة البرسسيور غير موسفتات البرسسيور الخاصة بدائرة 12 فولت
:boxing::boxing:

mohamed.asma

مهندس جديد

رد: موضوع غريب شوية بخصوص البرسسيور

علشان انا قراءت عن فولت واصل من agp للبرسسيور واسمه الادريس

ايهاب الشامى

مهندس جديد

على حد علمى ان اللى بيخلى البروسيسور ما يسخنش هو
1- موسفتات التغذيه ليه دائرة 12
2- المين كنترول
3- الشيب الرئيسى
4- الشيب الفرعى

NOOOOR

شركة رؤية
مؤسس الموقع

راجع الشروحات هتجد العديد من الاسباب اللى تسبب عدم سخونه البرسسور مش شرط دائرة البور الخاصة به فقط

ikrao2002

مهندس جديد

دلوقتى علشان انا اتلخبطت فى حاجات كتير اوى . انا اللى اعرفه انى البرسيسور لية دائرة خاصة بية اللى هى دائرة 12 فولت تمام بمعنى انى لو حصل خلل فى هذه الدائرة لايسخن البرسسيور ولا يوصل لية فولت . هو ممكن موسفت تانىفى البوردة غير دائرة البرسسيور يقطع سخونة البرسسيور
هو دا سؤالى انى ممكن موسفت فى المازربورد يقطع سخونة البرسسيور غير موسفتات البرسسيور الخاصة بدائرة 12 فولت
:boxing::boxing:

السلام عليكم

المتسبب فى عدم سخونة المعالج هو فى الغالب المسؤول عن ذلك و هو بوابة دارة المعالج – المين كنترول – main control ، و سخونته ضرورية لعمله و ليس كباقي العناصر الأخري و هي نتيجة تبديد قدر معين من الطاقة .

لكن أحيانا يكون المتسبب فى عدم وجود السخونة و كذا الفولط – قيمة الجهد- فى دارة المعالج هي عناصر أخري ، من مثل دريفر يخرج قيمة فولط المعالج و الرامات مع بعض و موضعه ما بين مقابس الرامات و دارة المعالج كما فى MS 7529 VER1.1---.jpg ، أوms -7507 أوأزروك g31m-vs أو فى دارة الرامات ك
Ecs 662/1066t-m2 ،
موسفت الجسر الشمالي و يوجد فوقه دائما و خرجه ما بين 1.2فولط الي 1.3 فولط ، موسفت أسفل مقبس الvga أو pci express و يصفه البعض بموسفت الربط و أظن أنه وصف خطأ لأن قيمته تبدأ من خرج موسفت أو دريفر يكون فى آخر مقبس الرام و قريب من الجسر الجنوبي و قيمة الخرج عموما ما بين 1.5 فولط الي 1.6 فولط و هي القيمة التي تجدها عموما علي رجل الموسفت المذكور آنفا إلا فى أصناف ناذرة مثلا ك
MS 7529 VER1.1---.jp حيث قيمته كنت أجدها دائما 1.29 فولط .
و أظن أن كل موسفت أو دريفر علي اللوحة الأم قد يتسبب فى ذلك و خاصة انعدام أو نقصان قيمة فولط دارة المعالج .

و مرة أتذكر أني وجدت موسفت فى لوحة أم من صنف genx أو asrock من جيل pin بها موسفت رام و موسفت آخر فى نهاية مقبس الرامات و قريب من الجسر الجنوبي و كانت المشكلة فى اللوحة الأم عدم وجود فولط علي دارة الرام و المعالج و بتغييره عادت الأمور الي حالها ........و يكون السبب فى ذلك تلف مقاومة العنصر و موضعه علي اللوحة الأم و مدي تأثيره علي باقي العناصر و الدوائر .

و الله أعلم .

أعلى