ما الجديد

Mahmoud20070

مهندس جديد
مشكله مازربود بتاعى الجديده

بسم الله الرحمن الرحيم

انا يا اخوه لسه شارى جهاز جديد وديه مواصفاته

المهم يا شباب المشكله تكمن فى المازربورد وهى انها بتجبلى الاتى

شاشه سوده وتكتب فيها مواصفات العاديه بس بتكتب بقه كمان

CMOS Battery Low
CMOS Date/Time Not Set
Press F1 to run Setup
Press F2 to load default value and continue

المهم انا عارف ان ديه مشكله فى البطاريه حجر السيموس

اشتريت بطاريه جديده امبارح بعدين فصلت الكهرباء تمام عن الجهاز فكيت الجهاز كله وركبت المهم فيه زى الرام بس فى Chip تانى غير الاول ونضفتها وركبت كل الحاجات الاساسيه جدا بس الاول وسبت الباقى وبعدين روحت غيرت كان الجمبر اللى بيقولوا عليه بيمسح معلومات CMOS ورجعته مكانه تانى

وركبت البطاريه الجديده وشغلت الجهاز وضبط شويه اعدادت بما فيهم الساعه والتاريخ لكن لا امل للاسف نفس الرساله راسلت انا شركه اسوس وردوا عليه لسه النهارده وقولى حدث البيوس وعملت save

وللاسف نفس المشكله

الموضوع ده ظهر عندى بصراحه مش من الاول بمعنى انى اول مفتحت الجهاز كان عادى وبيحفظ اعدادت البيوس لكن انا قفلت خالص وفتحت فعمل كده لوحده والله مجربت اعمله اى شئ ثانيا

اعدادت البيوس ديه مهمه طبعا فديه مشكله فاعمل رجاء المساعده لان عاوز مودهاش للضمان لان ودت كتير للضمان فالناس بتوع الضمان زهقوا منى فرجاء تدونى حلول يا اخنه بارك الله فيكم

غير موضوع شحن البيوس والفرمته والكلام ده لانه خطير ومتهايلى حيخرج المنتج من الضمان

وجزاكم الله خير

saminaser

مهندس جديد
مشكله مازربود بتاعى الجديده

رد: مشكله مازربود بتاعى الجديده

السلام عليكم اخي الكريم
قيس جهد البطارية بالافومتر يجب ان يكون من2.3 الى3.3 وهذا طبيعي
واقل من2.3 يعني انخفاض الجهد المغذي لذاكرة السموس الموجودة في الشيب الجنوبي هنا غير البطارية وقيس الجهد من جديد وبطارية اصلية
والا المشكلة في قاعدة البطارية
او في الريجيوليتور بجانب البطارية وهو المسؤول عن تغذية السموس من البطارية عند اطفاء الحاسب

أعلى