ما الجديد

الأخ محمد

مهندس جديد
لاب 530 بيفصل بور فجأة

السلام عليكم ورحمة الله
انا سعيد جدا لانى تغيبت فترة طويلة عن هذا المنتدي الاكثر من رائع لظروف العمل وعندما عدت اليه وجدته في احسن حال وهذا ما اسعدني طبعا مش انى تغيبت
المهم استنجدكم لان عندي لاب اتش بي 530 بيفصل بور لوحده كده وفجأة وبدون مقدمات ولا توجد مدد محددة للفصل يعني ممكن يشتغل طول اليوم ويفصل بعد 3 ساعات او اكثر وممكن يفصل بعد ربع ساعه طبعا شيكت ع الهارد ع الرام سليمين 100% البطارية شيلتها وشغلت من غيرها بردو بيفصل
المروحة غسلتها باريال وبرسيل وبريل وبردو مفيش فايدة عطل عجيب وملوش اي اسباب ظاهريه ممكن الاحظها حتي اللاب نفسه مبيسخنش لا من عند الكيباد ولا من تحت حرارته عادية خالص ومفيش اي مشكلة معاه غير انه بيفصل يعني لا تقيل ولا بيهنج ولا شيء
فما السبب وما الحل طبعا اهم من السبب ايها الخبراء الافاضل ؟؟؟

الأخ محمد

مهندس جديد
لاب 530 بيفصل بور فجأة

رد: لاب 530 بيفصل بور فجأة

ايه يا رجالة 35 مشاهده ومفيش حل خلاص ارميه ؟؟ دي عشرة عمر وبعدين مبقاش انا طبيب الاجهزة وجهازي يموت وحشه في حقنا يعني يبقي باب النجار مخلع طب ينفع بالله عليكم ؟؟؟

م اسلام معروف

مؤسسي ريبير
لاب 530 بيفصل بور فجأة

طاب الحقه يا دكتور واعمل فحوصاتك بسرعه
بس خللي بالك اللاب ده بيحتاج شرائح نحاس ما بين البروسيسور والشيبات ومابين المروحه اللي عليهم

الأخ محمد

مهندس جديد
لاب 530 بيفصل بور فجأة

طاب الحقه يا دكتور واعمل فحوصاتك بسرعه
بس خللي بالك اللاب ده بيحتاج شرائح نحاس ما بين البروسيسور والشيبات ومابين المروحه اللي عليهم

واضح يا باشا انه فعلا فيه شرائح وموجوده وتوصيلها تمام ... كل الفحوصات قمت بها وذكرتها يا مهندسنا الغالي في المشاركة الاولي ... قلي اعمل ايه
شكلها هترسي ان لاب النجار مخلع

م.محمد سلمان

مهندس جديد
لاب 530 بيفصل بور فجأة

هذه المشكلة واجهتني ولكن لكل جهاز كان هناك حل مختلف دعنا نجرب بعض الحلول معك
1- هل غييرت مصدر الطاقة ( محول الكهرباء)
2- هتاك عند مدخل البور mosfet 4435 قم بتغييره مع انه شغال الا انه احيانا بيعمل هذه المشكلة

أعلى