ما الجديد

eng.3zo

مهندس جديد
السلام عليكم .. بالله عليكم لتساعدوني

بالامس اشتريت شاشة سامسونج ال سي دي 17 بوصة 740N بس هي استعمال مستورد ( خارجي ) واشتريتها بحوالي 320 جنيه مصري والرجل قبل ان اشتريها منه قام بتشغليها على جهازه واشتغلت وتمام الحمدلله .. جئت لاشغلها فى البيت اشتغلت والحمدلله ولكن المشكلة فى الالوااااااااااااااااااااان الالون غريبة جداااا جدااااا وباهته وفيها شئ غريب وحاولت تعديلها من الاعدادت الداخلية للشاشة عن طريق الاضاءة والتباين ولكن لا شئ جديد يوجد تفتيح وما الى ذلك ولكن بلا تحسن فى الوان الشاشه نفسها وكذلك عن طريق الخصائص على الديسكتوب وحاولت كثيرررررررا ولكن يبدو ان هناك مشكلة فى الالوان فى الشاشة نفسها .. لا ادري هل حملت الشاشة خطأ اثناء السير الى منزلي مما ترتب على حدوث مشكلة بالالوان فيها ام ماذا .. هل المشكلة هذه بسيطة وسهلة وتتحل ببساطة ومش مكلفى اطلاقا ام هي مشكلة عويصة وتحتاج الى مهندس ماهر وايضا مكلفة فى حلها واذا اردت ان ابيعها هل هذه المشكلة ( ستخسف ) بسعرها الارض ؟؟؟

ارجوكم اررررررررررريد حل ضروري اعزكم الله :no::(:(

م اسلام معروف

مؤسسي ريبير

رد: السلام عليكم .. بالله عليكم لتساعدوني

قم بشراء كابل شاشه lcd اوريجنال وجربها عليه
ستعمل بكفاءه باذن الله

eng.3zo

مهندس جديد

قم بشراء كابل شاشه lcd اوريجنال وجربها عليه
ستعمل بكفاءه باذن الله

شكرااااااااااا جدا اخي للرد والمشاركة انا كان عندي شاشة قديمة كبير وقبل ان امشي من عند هذا الرجل سالني اذا كان عندي كابلات خاصة بالشاشة ال سي دي قلت له لا فاعطاني كبلات لها كبل يتوصل بالكيسة طرفيه متماثلين تماما ب 10 جنيه ولكن قال لي هناك ب 20 هل هذا هو الفرق او هذا هو الذي فرق يعني اللى ب20 اجيبه وهو اللى هيخلي الالوان حلوه ؟؟

وطبعا الكابل تاني كبل الشاشة بفيشة الكهربا العادية ..

ارجوك اخي ممكن ترد تاني وتوضح اكتر وتتابعني

سامح عبد الجواد

خبير صيانة لابتوب
مهندس جديد

بارك الله فيكم وعليكم على فتح هذا الموضوع كل عام وأنتم بخير جميعاً 10

أعلى