ما الجديد

m_podo

مهندس جديد
طلب بسيط

ممكن اعرف ايه hotswap؟
انا عندي pc3000
وعيز افهم استخدمها ازاي وايه المشكلة الي لازم استخدم فيها الهوت سواب بس طبعا بعد مافهم هيا اصلا ايه
ممكن يكون حد من الاخوة اتكلم عنها بس انا مافهمتش حاجة عنها وانا اسف علي اسئلتي البدائية والقديمة
بس انا لسه جايبه جديد ولما حاجة بتقف قدامي برجع لمهندسينا الكبار
وجزاكم الله خيرا

أحمد إبراهيم

مهندس جديد
طلب بسيط

ممكن اعرف ايه hotswap؟
انا عندي pc3000
وعيز افهم استخدمها ازاي وايه المشكلة الي لازم استخدم فيها الهوت سواب بس طبعا بعد مافهم هيا اصلا ايه
ممكن يكون حد من الاخوة اتكلم عنها بس انا مافهمتش حاجة عنها وانا اسف علي اسئلتي البدائية والقديمة
بس انا لسه جايبه جديد ولما حاجة بتقف قدامي برجع لمهندسينا الكبار
وجزاكم الله خيرا
الهوت اسواب خاصية فى ابى سى تساعدك على الدخول الى السرفس اريا فى حالة عدم تعرف البى سى عليه لكتابة الفرم وير
استخدامها:اول حاجة لازم يكون عندك هارد سليم ويكون نفس مودل الهارد المراد اصلاحة
تانى حاجة :بتشغل الهارد السليم على البى سى 3000 وتدخل على القائمة بتاعة
ثالث حاجة: بتعمل slep للهارد السليم وفى الحالة دى المتور بتاع المديا بيتوقف بس الهارد شغال على الكارت
رابع حاجة:والهارد متوصل بالبى سى بتفك البردة من على المديا وترفعها وتركبها على المديا اللى انت عايز تشحنها كل دة والبردة متوصلة بكبل الداتا والبور فى نفس الوقتمبننزعش الكبلات
خامس حاجة : بتشحن التركات بتاعك والمديولات على الهارد المراد اصلاحة وبعد كدة بتنقلة على بردتة ولو كانت عايزة تتشحن كمان اشحنة (المتور بتاع الهارد المراد اصلاحة مبيشتغلش الا عند اعطائة امر التابة)
دواعى استخدام هذة الخاصية:
اول داعى :الهارد عند تركيب بردة لى بيتكتك بس دة فى حالة انك متاكد من المديا انة سليمة
ثانى داعى:عند كتابة فرم وير خطاء للهارد عندئذ لا يستطيع قرائة السرفس اريا

وارجو ان اكون قد وفقت فى الشرح واتمنى من باقى الاعضاء المداخلة والتعليق واضافة المزيد
واللة اعلم

m_podo

مهندس جديد
طلب بسيط

والله العظيم شرح جميل جدا ومفسر ربنا يزيدك من علمه يامهندس احمد انا فهمتها من شرحك والله بس انا لو عملت امر sleepواستبدلت الميديا السليمة باللي عايز اشحنها وبدات اشحن تراك مش الي هيحصل ان المتور هيقوم تاني؟وفي الحالة ده الهارد هيتكتك برضه مني؟هيشحن ازاي؟ممكن حضرتك توضحلي؟
معلش تسمحلي في حجات كنت عيز اسال فيها عشان مش فاهم وظيفتها
امر translator checking
defectoscop
detrmin frequincy
الاوامر ده في اليونفرسال بس مش فاهم ايه فاعليتها
انا والله ماعندي غير المنتدي ده اساله عن اي حاجة واقفه قدامي
ربتا يبارك في الاعضاء المهندسين اللي مش بيبخلو علي اي عضو بالمعلومة ومش مستنين حتي كلمة شكرا

التعديل الأخير:

أحمد إبراهيم

مهندس جديد
طلب بسيط

والله العظيم شرح جميل جدا ومفسر ربنا يزيدك من علمه يامهندس احمد انا فهمتها من شرحك والله بس انا لو عملت امر sleepواستبدلت الميديا السليمة باللي عايز اشحنها وبدات اشحن تراك مش الي هيحصل ان المتور هيقوم تاني؟وفي الحالة ده الهارد هيتكتك برضه مني؟هيشحن ازاي؟ممكن حضرتك توضحلي؟
معلش تسمحلي في حجات كنت عيز اسال فيها عشان مش فاهم وظيفتها
امر translator checking
defectoscop
detrmin frequincy
الاوامر ده في اليونفرسال بس مش فاهم ايه فاعليتها
انا والله ماعندي غير المنتدي ده اساله عن اي حاجة واقفه قدامي
ربتا يبارك في الاعضاء المهندسين اللي مش بيبخلو علي اي عضو بالمعلومة ومش مستنين حتي كلمة شكرا

اخى الهارد لو كتبت فرم وير خاطا هيتكتك معاك ولكن عند الدخول بوضع الهوت اسواب وبدات تكتب الفرم وير مش هيتكتك معاك وهيشتغل طبيعى بس لازم يكون كدل الهارد اللى انت داخل بية نفس مدل الهارد اللى انت عايز تصلحة
واللة اعلم

m_podo

مهندس جديد
طلب بسيط

معني كلام حضرتك( بوضع الهوت اسواب وبدات تكتب الفرم وير مش هيتكتك )اني اول لما ابدل الميديا اكتب الفيرم وير الجديد؟
طب انا كده هاكتب الفيرم وير علي البوردة الخاصة بالهارد السليم بس علي الميديا الي فيها مشكلة معني كده ان البوردة اخاصة بالهارد السليم هيتغير السوفت بتاعها؟وبكده مش هاقدر ارجعها واشغلها الا اما اشحنها من اول وجديد
لو في حاجة غلط انا فاهمها ارجو من حضرتك توضحهالي معلش اتمني من حضرتك انه يكون صدرك رحب لاني عيز افهم

الكلمات الدليلة
بسيط
أعلى