ما الجديد

mazen_coco

مهندس جديد
بورده asus وبوردة ecs فاصلين

البورده الاسوس نوعها p5g41t-mlx البروسيسور مش بيسخن خالص
وفى 3موسفيتات عليهم قياس12 فولت و3 تانيين فى نفس دائرة البروسيسور معليهمش قياس خالص وفى موسفيت ضارب فوق البروسيسور بس بصراحه مش عارف رقمه ولا عارفله بديل ...............
المازر الثانية ECS 945 GCT-M2
شوية مش بتدى اكواد على التيستر وشوية بعد اكتر من ريستارت ممكن تدينى كود 38.39وباردو مش بتشتغل غيرت باور ورام وبروسيسور
ونظفت بنك الرامات والبروسيسور ونظفتها جيدآ وشحن البيوس من موقع الشركة حملت ملف بأمتداد ROM وشحنته على الفلاشة بالمبرمجة اللى هى مصنوعه يدوى
ولكن نفس المشكلة ومعلش سؤال خارج الموضوع هى الملفات اللى بالامتداد ده اللى بتتحمل من موقع الشركة هى بتاعت شحن البيوس على المبرمجه؟؟؟
واسف عشان طولت بس انا قولت اللى عملته
برجاء الافادة بالله عليكم ضرووووورى
دى صور البوردتين
http://www.gulfup.com/?y2Uw4V

http://www.gulfup.com/?e0HIl9

mazen_coco

مهندس جديد

رد: بورده asus وبوردة ecs فاصلين

برجاء الرد لوتكرمتو

ماهر يونس

مهندس جديد

بالنسه للبورده الاسوس لازم الاول تغير الموسفت الضارب زى ما بتقول قبل ما نتكلم فى حاجه تانى
او اذا كان موسفت فرعى شيل الموسفت الرئيسى والغى القناه كلها اللى فيها الموسفت الضارب
وبعد ما تفصل القناه ارفع قياس موسفت الشيب الشمالى درين وسوسرس وجيت علشان نتتبع البروسيسور من اوله

البرده التانيه الكود ده كود رامات يا اما الدايره قاطعه بسبب مشكله فيها ياما قاطعه من الماستر
او الفرعى
ارفع قياس بنك الرامات كامله
وياريت تفصل المشكلتين عن بعض

mazen_coco

مهندس جديد

اولآ انا بشكر حضرتك جدآ جدآ لردك
ثانيآ معلش انا عايز حضرتك وانا عارف انى حتقل عليك عايز من حضرتك تعرفنى الخطوات على الصورة
يعنى اقيس كذا وكذا وكذا لأنى لسه مبتداء فى الهارد وير او بمعنى اصح معرفش الموسفت الفرعى والقناة والماستر فمعلش حتعب حضرتك معايا بس ربنا يجازيك عننا خير

mazen_coco

مهندس جديد

غيرت الرامة فى البوردة ecs مره تشتغل و5 مرات لاء ولما تشتغل بترستر على طوول بمعنى انى مش بلحق ادخل على صفحة البيوس وترستر وهكذا وغيرت باور وبروسيسور نفس الشىء

أعلى