ما الجديد

s.s.e

مهندس جديد
أرجو المساعده .....هارد 1000 جيجا!!!!!!!

موصل هارد رئيسى (80 جيجا) وعليه نسخة الويندوز xp وهارد ثانوى (1000 جيجا مقسم على بارتشنين الأول 100ج والتانى 900ج) .....كنت بحمل من النت والجهاز شغال يوميين زى الفل مره واحده لقيت (الهارد 1000 جيجا) أختفى وكان متبقى مساحه على (ال 1000 ج) (60 جيجا) .......المهم بقفل الجهاز وبفتح مفيش غيرت وصلات الساتا مافيش فايده المهم فصلت هارد ال (80 جيجا) ووصلت ال (1000 جيجا) لأنزل نسخة ويندوز لقيته قرأ ومدينى برتيشن واحد بمساحة (32 ميجا بت) وبيقولى فورمات روحت عملت فورمات ما أخدش 5 ثوانى للفرمته ، قولت أفصل تنزيل الويندوز وأرجع كل شيئ كما كان وأشغل الهارديين أفوجئ أن ال (1000ج )بقت (32 ميجا بت) "طب الحاجه اللى عليه ، عوضى على الله".... طب عايز أرجع على الأقل المساحه الحقيقيه للهارد وهى (1 تيرا) ....... جربت جميع البرامج الموجوده على جميع المواقع ، فما الحل أرجو من الخبراء أن يفيدونى؟؟؟؟؟؟؟

تقبلوا مرورى

هانى الساحر

مؤسسي ريبير
أرجو المساعده .....هارد 1000 جيجا!!!!!!!

رد: أرجو المساعده .....هارد 1000 جيجا!!!!!!!

اولا انت نشرت موضعك فى اكثر من منتدى ..
وانا رديت على مشكلتك فى المنتدى دة ::​

اللى انا مدير عام فية ..
وكتبت لك التالى ..

اولا .. لا تعبث كثيرا وتجرب ببرامج لا لزوم لها فى الهارد منعا لتلفة بصورة كاملة ..
ثانيا .. مشكلتك فى الفريم وير الخاص بالهارد اتقفل او حصل فية تالف ..

ومطلوب بينات جهازك وبيانات الهارد كاملة ونوعة ..
بمعنى نوع المازر والبروسسر والرام ..
لو الهارد ويسترن اكتب بيناتة كاملة ..
مثال ::
wdc wd10eacs-00c7b0
wd-wcasj2074532
كود الهارد
السيرال نمبر
تاريخ التصنيع
اخضر تايلاندى ولا
كاش 64 ميجا ولا 32 ميجا .
من الخلف فى كود على البوردة بيبقى زى كدة
mb 701474.004
او
m.b-701640-007 rev a

اكتبة
:: سوف اتكلم عن اعطال الويسترن ديجتال فقط ::
/////////////////////////////////////
بالنسة للتقسيم اللى انت كنت عاملة غلط تماما لان الهارد التيرا يقسم بالتالى ..
50 جيجا
250 جيجا
250 جيجا
250 جيجا
200 جيجا
ثم تشغيل برنامج اكرونس الذى انا نشرتة هنا على الهارد بعد التقسيم فى موضوع حل مشكلة الهاردات التيرا ذات الكاش 64 ميجا ..
ثم عدم الدخول على الهارد باى برنامج تقسيم اخر وتحذيرا البارجون وبارتيشن ماجيك لو اتفحوا على الهارد ها يحصل تلف فى اكود البارتيشن ..
/////////////////////////////////////////
اللى حصل عندك اما ناتج عن كابلات ساتا تالفة او كابلات ساتا بورد تالفة الهارد كان بيفصل ويشتغل ..
واما ناتج عن المازر بورد لا تدعم تشغيل الهارد بكل طاقتة ..
واما فيروسات الاوتورن اللى بتطير وتقفل البارتيشنات ..
واما باد سيكتور شديد لاهمال الهارد وانخفاض فى صحة الهارد ..

وتبقى حظك اسود لما يقفل الفريم وير للهارد بيحصل التالى ::
- الهارد يقرا فقط كا بوردة على الجهاز ولا يمكن التعامل مع الميديا نهائى ..
- ما يقرا لك من مساحة 32 جيجا او 64 جيجا بتكون الرامة الموجودة فى بوردة الهارد وهى الكاش الخاص بة ..
اى معاملات غلط من اى برامج بتزود عطل الهارد وتلف المديولات المسؤولة عن تشغيل الهدود بداخل الميديا ..
- اى تعاملات ببرامج غلط ومحاولات التقسيم مع تهنيج الهارد بسبب مزيد من عمليات الدفيكت فى الميديا مما يقلل فرص تصليح الهارد ..
- ممكن تتحرق بوردة الهارد ..

الحل لازم جهاز السلفجن واحتمال كبير شحن فريم وير كامل للهارد مع فورمات عالى على السلفجن ..
يعنى تنسى اى داتا علية نهائى ..
ولازم تكتب بينات الهارد علشان اعرف هل الموديل دة موجود لة فريم وير ولا وممكن يتصلح ولا ..
كدة انا مش ها اقدر اساعدك كتير ..

أعلى