ما الجديد

khaledlol

مهندس جديد
استفسار هام هارد750جيجا

دا كوبى من داخل البرنامج

WDC WD7500AARS-00Y5B1 FW:80.00A80 SN:WD-WCAV5T239652 (ROYL selected) port 0xB800
Logical: Cyls 16383, Heads 16, Sectors 63, LBA 1465149168, 750Gb
Controller Buffer Size: 0Kb
Family: Dragon Fly 2_PL4K (Royl)

Write Test on Track -4, Num Heads :3
---------------------------------------
Head 0 - GOOD
Head 1 - GOOD
Head 2 - BAD

هذا الهارد مكون من ثلاث هدود كما ترو اخوانى الكرام وكل موديولاتة سليمة وكلة معمول علية تست كويس ونظفت السمارت وبقا بيكتبلى جووووود بس وبيتعرف على الجهاز عادى بس بيتقلة وعند محاولة تقسيمة مش بيرض وعند عمل محاولة فورمات p-list او g-listاو التنين معا بيتقل بياخد وقت طويل جدا فى اول 1فى المية وبيقف ما بيكملش

(بس اانا عايز استفسار) فوق فى مساحة البفر Controller Buffer Size: 0Kb قارى زيرو حاولت شحنة اكثر من مرة بردة مفيش فائدة وغيرت اى سى السوفت وشحنت بردة نفس القصة البفر زيرووووووو

ملحوظة فى اكثر من مرة ياتى ليا هارد 750او 1تيرا لما بلاقى البفر زيرو لازم يبقا فى هيد يبقا باد وتبقا نفس المشكلة

انا عايز اعرف
منكم يا اخوانى لماذا يقرا البفر زيرووو ومعلومتى ان البفر دا مساحة اى سى السوفت والله اعلم دا على قد خبرتى فهل دا صح ولا انا غلطان واية علاقة دا بالهيد :wut:

ارجو الافادة من اخوانى الكرام والعظام

وشكرا واسف على الاطالة

Fire_Line

HawasTECH - Muhammad Hawas
الإدارة
استفسار هام هارد750جيجا

رد: استفسار هام هارد750جيجا

انت عندك هيد تالف(التالت) هوة سبب المشكلة الاساسية واما بالنسبة لان المديولات سليمة ده يرجع لان البرنامج بيقرأ الفريم من اول وتانى هيد فقط(هيد صفر وهيد واحد وهما تمام عندك) وهما المهمين اصلا بالنسبة لشغل الهارد وتقريبا كل الاجهزة كدة
جرب تقطع الهيد اولا ووافينا بالنتيجة ...

khaledlol

مهندس جديد
استفسار هام هارد750جيجا

انت عندك هيد تالف(التالت) هوة سبب المشكلة الاساسية واما بالنسبة لان المديولات سليمة ده يرجع لان البرنامج بيقرأ الفريم من اول وتانى هيد فقط(هيد صفر وهيد واحد وهما تمام عندك) وهما المهمين اصلا بالنسبة لشغل الهارد وتقريبا كل الاجهزة كدة
جرب تقطع الهيد اولا ووافينا بالنتيجة ...

تشكر على ردك بس فى حاجة غريبة كدة
انا حاولت قطعة مرضيش لية مش عارف وطلعلى ايرور

بالغريب بقا انا حاولت اشحنة من تانى بامر ربير فى النسخة 6 لقيتة وهوا بيقرا الموديولات بيقولى موديول 107مش موجود وخلص الامر وراح قاطع بينات المهم شحنتة من تانى وقبل شحن وكلة تمام بس لسة نفس القصة زى ما هيا البر زيرو والهيد2باد فقلت ادخل اشوف المديول 107دا موجود فعلا ولا لا وبالفعل لقيت ورا بعض
من اول موديول 0102-0103-0104-0105-0106-ولحد موديول 0110وبعد كدة وفعلا لقيت موديول 0107مش موجود اصلا فى قائمة الموديلات فهل يكون فعلا هذا المويول ناقص ويمكن يكون دا سبب المشكلة للهيد

Fire_Line

HawasTECH - Muhammad Hawas
الإدارة
استفسار هام هارد750جيجا

معظم الموديلات الحديثة لا تحتوى على مديول 0107 لان استركشر الهارد مختلف وهتلاحظ البرد 1590 فما اقل فيها اما من 1640 فلا لان خاصية ربيبر فى البرنامج تقوم بعمل بتوليد روم من المديولات (0102-0103-0105-0107-0109)كما فى البرد القديمة ولا يوجد جهاز حاليا يقوم بتوليد الروم للبرد ال 1640 الا الدى اف ال ويقوم بطريقة مختلفة عن طريقة التوليد القديمة اما بالنسبة لقطع الهيد فدى ترجع لامكانيات البرنامج ..

أعلى